Amikor Brüsszelben élő, sikeres, magyar vállalkozókat kerestem, négy különböző forrás irányított hozzájuk. Külön kezdték, de közösen váltak fogalommá: mára az egész brüsszeli magyar közösség ismeri őket. A Charleroi repülőtérre érkező magyar járatok reptéri taxisaival, Viktorral és Lacával beszélgettem.
Egy kávézóban találkozunk a Luxembourg téren, az Európai Parlament épülete előtt – szokás szerint zuhog. A fiúk gyakran járnak a környéken, mert pártállástól függetlenül a parlament összes magyar frakciójának tagjait rendszeresen fuvarozzák. Ha pedig úgy adódik, akkor az ismerőseiket, családtagjaikat, és gyakorlatilag mind a 25 ezer Brüsszelben élő magyart szállítják a Charleroi reptér és a város között.
Háztartásbeliként
Molnár László és Szabó Viktor is 2010-ben költözött Brüsszelbe, mindketten úgy, hogy a feleségüknek volt állása, nekik viszont nem. „Ez egy teljesen tipikus élethelyzet itt: a házaspár egyik tagja megkap egy pozíciót, ezért az egész család kiköltözik, a pár másik felének viszont – pláne a megfelelő franciatudás hiányában – szinte esélye sincs elhelyezkedni,” meséli az előzményekről Szabó Viktor.
Az összetevők: ötlet, autó, szabadidő
Ráadásul mindketten abba a körülbelül 5 százalékba tartoztak, amelyik nem az Európai Parlament miatt érkezett Brüsszelbe: így aztán az EP nemzetközi társaságát, és az ebből következő kapcsolati hálót is nélkülözniük kellett.
Komoly tervezés
Ezek között a körülmények között reptéri gyűjtőtaxit üzemeltetni komoly logisztikai kihívás. „Az utazásokat nagyon alapos tervezés előzi meg: „Google Maps-en megnézzük a címek egymástól való távolságát, tájékozódunk az útlezárásokról, és persze rengeteg tapasztalatunk van a város különösen problémás pontjairól, a szokásos dugókról illetve a rendelkezésre álló kerülőutakról,” avat be a szakmai finomságokba Molnár László.
Keresik a kerülőutat
Szerinte az egyik fontos kulturális különbség a belgák és a közép-európaiak között, hogy míg az előbbiek háborítatlan lelki nyugalommal végigállják a dugókat, közben elintézik a hétköznapi ügyeiket, addig az utóbbiak automatikusan keresik a menekülő-útvonalakat, az elkerülő mellékutakat. „Az utasoknak is sokkal jobb érzés, ha akár egy kicsit hosszabb úton, de folyamatosan haladunk, mint ha az autópályán állnánk a dugóban,” teszi hozzá Laca.